هشت خان ساخت اتاق فرار

درآمد 30 میلونی اتاق فرار

ساخت اتاق فرار یکی از شغل‌هایی پردرآمد و بسیار جذاب است که این روزها بسیار رواج یافته؛ برای اینکه بتوانید یک اسکیپ روم بسازید باید شرایط و الزامات زیادی را در نظر داشته باشید و همچنین باید علاقه‌مند به معما، چالش و خلاقیت باشید. اگر تمام این موارد را در خود می‌بینید به این قسمت از مقاله پازل روم خوش آمدید.

در ادامه با تمام باید و نبایدهای ساخت اتاق فرار آشنا می‌شوید و هر سوال و چالشی که در مسیر قرار دارد را بررسی می‌کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

ساخت اتاق فرار

ساخت اتاق فرار، نیاز به مراحل زیادی دارد که تمام آن‌ها باید فکر شده و برنامه ریزی شده طی شود، اگر تنها نیت شما از راه اندازی اتاق فرار کسب درآمد است، باید به فکر کسب و کار دیگری باشید، زیرا: اتاق فرار از آن دسته شغل‌های است که چالش و مشغله‌های فکری زیادی در مسیر ساخت آن وجود دارد.

مراحل ساخت اتاق فرار را در ادامه ذکر می‌کنیم، اما به این نکته توجه کنید که در هنگام راه اندازی اتاق فرار ممکن است در بین این مراحل جا به جایی صورت گیرد که دلیل اصلی آن خط فکری است که سازندگان اسکیپ روم دنبال می‌کنند.

 

مراحل ساخت اتاق فرار

برای راه اندازی اتاق فرار ابتدا باید علاقه مند باشید؛ علاقه داشتن به معما، بازی، هیجان، تفریح و همچنین سخت کوشی فراوان، تنها ناجی در این مسیر است. اگر ساخت اتاق فرار و درگیری با تمام چالش‌های آن برای شما ناخوشایند است بهتر است به سراغ علاقه خود بروید.

 

قدم اول: فضا و محل راه‌اندازی اتاق فرار

ابتدا بهتر است به دنبال یک محیط برای بازی خود باشید، متراژ، دسترسی و نوع ملک بسیار در این راستا به شما کمک می‌کند.

تلاش کنید تا محلی را انتخاب کنید که به مرکز شهر نزدیک باشد تا همه‌ علاقه‌مندان بتوانند مراجعه کنند.

محل راه اندازه اتاق فرار تاثیر مستقیمی بر سناریو شما دارد؛ نور، متراژ، اتاق‌ها و مقدار فضایی که به آن دسترسی دارید دست شما را در تصمیم گیری باز می‌گذارد.

قدم دوم: ژانر و تم بازی اتاق فرار

انتخاب ژانر و تم بازی در قدم اول تنها رسیدن به یک جواب کلی است که با گذشت زمان می‌توان به یک انتخاب نهایی رسید.

برای ایده گرفتن برای انتخاب ژانر می‌توانید آن را در گروه ساخت اتاق فرار مطرح کنید تا از نظرات باقی افراد استفاده کنید؛ همچنین می‌توانید با مراجعه به آمار بازی‌های اتاق فرار از محبوب‌ترین ژانرها مطلع شوید.

اگر شما طبق محبوبیت ژانر ترسناک در ایران، تصمیم گرفتید که از ژانر ترسناک در بازی خود استفاده کنید باید جوانب دیگر را نیز در نظر بگیرید که قصد دارید این ژانر ترسناک، همراه با هیجان باشد که بازیکنان را به نفس، نفس بیندازد.

و یا قصد دارید که یک ژانر ترسناک مأیوس کننده باشد که حس غم و اضطراب را به مخاطب منتقل کند.

 

 

قدم سوم: طراحی سناریو

طراحی سناریو یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت اتاق فرار است، افراد علاقه‌مند به اسکیپ روم اوقات فراغت خود را مشغول بازی در اتاق فرار هستند، به دنبال تجربه‌های جدید می‌گردند در واقع سازندگان اتاق فرار با افراد خلاقی سروکار دارند.

بنابراین؛ در ساخت اتاق فرار باید با دقت و ظرافت بیشتری به موضوعات نگاه کرد تا یک تجربه نو، به بازیکنان هدیه داد.

برای طراحی سناریو شما احتیاج به یک تیم مسلط و توانا دارید، تا بتواند متناسب با نیاز و علاقه مخاطبان سناریو بازی را خلق کند؛ یکی از اصلی‌ترین تفاوت اتاق فرار با سافاری وحشت، سناریو است.

گاهی ممکن است یک سناریو بازی بسیار جذاب و خلاقانه به ذهن شما برسد، اما باید به نکته‌ دیگری هم توجه کنید که آیا سناریوی که انتخاب کردید در بازه زمانی اتاق فرار شما می‌گنجد یا خیر.

نظر کلی ما این است که به دلیل زمان ، سناریو خود را محدود نکنید و اگر سناریویی دارید که ارزش حتی سه ساعت بازی را دارد روش کار کنید تا به تتیجه برسد.

سناریو به بازی شما کمک می‌کند تا در ذهن مخاطب ثبت شود و پس از بازی مخاطب شما باز هم درگیر بازی باشد و به آن فکر کند این اتفاق به این معنی است که شما مرحله سناریو نویسی را به خوبی پشت سر گذاشتید.

زمانی که موفق شدید اولین پیش‌نویس سناریو خود را بنویسد، دست از کار نکشید چون تازه اول راهه.

باید بارها و بارها سناریو را بخوانید، آن را در تیم ساخت اتاق فرار خود بازخوانی کنید آن را بررسی و بازنویسی کنید، تغییر دهید تا به یک متن منسجم و قابل اجرا برسید.

در زمان نوشتن سناریو بازی بهتر است به افراد حاضر در سناریو جان دهید و به نقش آن‌ها پر و بال دهید تا بازیکنان بتوانند با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنند.

 

قدم چهارم: طراحی معما

وقت آن است که به اصلی‌ترین قسمت ساخت اتاق فرار برسیم، طراحی معما.

طراحی معما در واقع مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش اتاق فرار است، بسیاری از افراد اتاق فرار را با حل معما و چالش می‌شناسند، ارتباط مستقیم معما با سناریو یک حسن برای مجموعه‌ اتاق فرار است.

مخاطب پس از اینکه وارد اتاق فرار می‌شود با سناریو و داستان بازی آشنا می‌شود و برای عبور از هر قسمت باید معماهای پیش رو را حل کند اگر بین معماها و سناریو بازی ارتباط برقرار نباشد بازی دچار دوگانگی و از هم پاشیدگی می‌شود.

برای طراحی معما باید از یک گروه متخصص که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک بخواهید تا طبق استاندارهای موجود معماهای مربوط به سناریو شما را طراحی کنند.

ممکن است در زمان طراحی معما به مشکل بخورید و احساس کنید که هر ایده‌ای که به ذهن شما می‌رسد در گذشته توسط گروه دیگری طراحی شده است، اما بهتر است دست از کار نکشید، زیرا: ذهن انسان بسیار نامحدود و آماده برای خلق چالش‌های جدید است.

اما در هنگام طراحی معما تلاش کنید که معما خلق کنید و نه هر چیز مشابه ای که بتوان از آن برداشت های متفاوت داشت، طرح معما در واقع یعنی نگاه واحد به یک چالش که با استفاده از سرنخ‌هایی که بازی می‌توان به پاسخ رسید.

·     سرنخ

برای انتخاب سرنخ‌ها باید ابتدا به سناریو بازی رجوع کنید تا متناسب با سناریو اطلاعاتی را در اختیار بازیکنان قرار دهید، برای سرنخ‌هایی که در اختیار مخاطب قرار می‌دهید به خوبی وقت بگذارید تا ذهن مخاطب را از معما پرت نکند و باعث گمراهی نشود.

با توجه به سناریو بازی می‌توانید از: صدا، تکه‌ای از کاغذ، دفتر خاطرات، نوشته‌ای رو دیوار، ساعت و … استفاده کنید.

·     قفل‌ها

قفل‌هایی که در اتاق فرار مشاهده می‌کنید معمولا با حل معما باز می‌شوند، پس وجود قفل در اتاق فرار نقش مهم و اساسی دارد.

قفل‌های موجود در اتاق فرار دارای دسته بندی متفاوتی است که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله انواع قفل‌های اتاق فرار را مطالعه کنید؛ برای باز کردن قفل ها باید معماها را با کمک سرنخ ها بررسی کنید تا به یک جواب واحد برسید و سپس قفل پیش رو را باز کنید.

پس از طراحی معماها، نیاز است بارها و بارها تست و بررسی شوند تا اگر عیب و ایراداتی در آن‌ها نهفته است آشکار شود.

 

قدم پنجم: طراحی روند بازی

در این قسمت از ایده تا ساخت اتاق فرار نکات مهم و حیاتی دخیل است که باعث می‌شود تا روند بازی به درستی طی شود.

اتاق فرار، یک بازی است که هر کنش یک واکنشی در پی دارد، بنابراین باید بازی را به صورتی پیش برد که در مقابل حرکات بازکنان جوابی به آن‌ها داده شود. در ادامه چند نکته مهم که در این مورد مطرح است را درج می‌کنیم:

·     اهداف مشخص و قابل فهم

بازیکنان باید در طول بازی در جریان اهداف قرار گیرند و مطلع باشند که در هر قسمت از بازی باید چه کاری را به اتمام برسانند و یا چه ماموریتی در پیش دارند.

هماهنگی بین بازی و بازیکنان به آن‌ها کمک می‌کند تا در طول بازی از وظایف خود غافل نشوند و در راستای اهداف بازی قدم بردارند.

 

·     جوایز بازی

شاید تصور شما از جایزه، اهدای یک هدیه و یا وجه نقد پس از اتمام بازی است، اما این خواسته‌ ما نیست.

منظور از جوایز یعنی اینکه باید با بازکنان هماهنگ بود و در مقابل هر معمایی که حل می‌کنند و یا هر قفلی که باز می‌کنند یک جایزه به گروه اختصاص داده شود این جوایز می‌تواند باز شدن یک در، پیدا کردن یک سرنخ، خروج از یک اتاق و … باشد.

 

·     حواستان به اسکیپ اولی‌ها باشد

در بین بازیکنان ممکن است تعدادی از افراد باشند که بار اولشان است که بازی را تجربه می‌کنند، بهتر است فضا را جوری برنامه ریزی کنید که به این افراد خوش بگذرد و حتی کمک کنید تا بتوانند معماهای پیش رو را حل کنند تا تجربه کسب کنند.

 

قدم ششم: استخدام کارکنان

اگر مراحل قبل را توانستید پشت سر بگذارید بهتر است به دنبال کارکنان و یا اکتور بازی باشید، برای انتخاب اکتور باید فردی را پیدا کنید که بسیار پویا و فعال باشد همچنین بتواند در ساعت‌های مختلف یک نقش ثابت را بازی کند.

قبل از اینکه اکتور بازی را انتخاب کنید، بهتر است نقش و وظایف مختص به او را مشخص کنید و تمامی نکات را با اکتور در میان بگذارید.

در کنار استخدام اکتور نیاز به گیم مستر نیز است، گیم مستر فردی است که بازکنان پس از ورود به مجموعه با آن ملاقات می‌کنند پس سعی کنید فردی را انتخاب کنید که به وظایف خود مسلط باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد گیم مستر یا اکتور اتاق فرار مقاله ی اکتور یا بازی‌گردان اتاق فرار چیست؟ را مطالعه کنید

گیم مستر باید تسلط کامل به داستان بازی داشته باشد و همچنین بتواند با تیم ارتباط برقرار کند و روند بازی را به خوبی منتقل کند.

 

قدم هفتم: تست اتاق فرار

پس از اینکه کادر مجموعه اتاق فرار تکمیل شد بهتر است به مدت چند هفته، اتاق فرار تست شود، تست به این معنی است که از دوستان خود، مجموعه داران دیگر و … دعوت کنید تا در بازی شرکت کنند.

شرکت در بازی در هفته های  اول به صورت آزمایشی به شما کمک می‌کند تا ایرادات و مشکلاتی که در بازی وجود دارد را برطرف کنید.

گاهی ممکن است در هنگام طراحی بازی آن‌قدر محو بازی شوید که از عیب و ایرادات به وجود آمده چشم‌پوشی کنید، بازی‌های آزمایشی کمک می‌کند تا متوجه ایرادات شوید و آن‌ها را تصحیح کنید.

 

قدم هشتم: تبلیغات و معرفی اتاق فرار

پس از اتمام طراحی و ساخت بازی و انجام بازی به صورت  آزمایشی وقت آن رسیده که شرایط را برای مراجعه باقی افراد فراهم کنید، یکی از اصلی‌ترین روش‌ها تبلیغات است تا علاقه‌مندان به بازی‌های اتاق فرار از حضور بازی شما مطلع شوند.

همچنین می‌توانید از دیگر مجموعه دارها بخواهید تا به مشتری‌های خود تبلیغات اتاق فرار شما را کنند و یا در سایت‌های مختلف تبلیغ بازی خود را انجام دهید.

 

برای ساخت اتاق فرار هشت قدم حیاتی وجود دارد، با عبور از این مراحل می‌توانید داستان و اتاق فرار متناسب با خواسته خود را طراحی و اجرا کنید، اگر در این خصوص سوالی دارید از ما بپرسید.

 

 

 

 

 

 

 

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود